Vejen fra film til opera

Da Susanne Bier sammen med Anders Thomas Jensen skrev manuskriptet om soldaten Michael, der skal genfinde sig selv og balancen i familien efter at have været i krig i Afghanistan, havde hun ikke forestillet sig, at den gode historie også skulle blive til en opera.

Men faktisk er det ret oplagt, for opera-genren giver en helt særlig mulighed for at sætte stærke og ofte uforståelige følelser på scenen. Gennem sangen og musikken får vi som publikum en ekstra mulighed for at mærke og næsten ’røre ved’ følelser, vi ellers sjældent beskæftiger os med: Sorg, angst, fortvivlelse, jalousi, forelskelse og kærlighed glider ind i vores øregange uden at vi kan forhindre det.

Susanne Biers mand, Jesper Winge Leisner, som selv er komponist og musicalproducer, fik idéen at samle de tre film i en trilogi og i anledning af Aarhus 2017 – Europæisk Kulturby – ’gentænke’ dem som opera, musical og danseforestilling.

Opgaven at gentænke handlingen og teksten gav Den Jyske Opera til librettisten[1]  svenske Kerstin Perski. Derefter fik den danskfødte islænding komponisten Daníel Bjarnason opgaven at sætte Perskis tekst og de mange store følelser i musik.
Den verdensberømte danske instruktør Kasper Holten instruerer forestillingen og har sammen med scenograf Steffen Aarfing sørget for, at tekst og musik kommer fra papiret og op på scenen.

Og derfor står et hold af sangere, danske og internationale, klar til sammen med hele Aarhus Symfoniorkester i orkestergraven[2]  at sende Brødres stærke følelser ind i vores øregange i august 2017.
Hele holdet bag håber, I også er klar!

[1] Librettisten = operatekstforfatteren
[2] Orkestergraven = det lidt forsænkede område, hvor orkestrets ca. 80 musikere sidder. Orkestergraven er forsænket, så publikum bedre kan se scenen og så balancen mellem sang og orkester bliver optimal.



Komponist Daníel Bjarnson, scenograf Steffen Aarfing, librettis Kerstin Perski og instruktør Kasper Holten.