Kort om operaen

Operaens byggesten

I operaen Brødre medvirker 9 solister  og et stort kor på scenen samt et helt symfoniorkester i orkestergraven.
De 9 solister, vi møder, er soldaten Michael, hans kone Sarah, deres 9-årige datter Nadia, Michaels forældre og hans bror – i filmen Patrick, men i operaen kaldet Jamie.
Vi møder også Michaels soldaterkammerat Peter og hans kone Anna og endelig Michaels chef, Obersten.

Derudover er der rundt om Michael hele tiden et stort kor. Koret spiller den rolle, som et kor spillede i det græske teater i oldtiden: De er ikke en del af handlingen, men kommenterer og forbinder handlingen og forstærker med deres kommentarer publikums oplevelse af handlingen. Senere i handlingen bliver koret til de tanker og den indre kamp, Michael har inde i sig.
Der er både mænd og kvinder i koret i dag, mens mænd i oldtidens teater sang alle roller – også kvinders.


Musikken

Komponisten Daníel Bjarnason har aldrig tidligere skrevet musik til opera, men for mange slags orkestre og til film, så han ved alt om, hvordan man får musikken til at ’tale følelsernes sprog’.  

Daníel er medlem af musikkollektivet og pladeselskabet Bedroom Community, hvor komponister fra hele verden og med helt forskellig musik i bagagen arbejder sammen og udgiver musik på Island. Daníels musik er helt sin egen og på én gang både klassisk og rytmisk, vild og blid, komponeret og helt naturlig. Magasinet Time Out New York har skrevet om ham, at han ”skaber en lyd, der kommer uhyggeligt tæt på at definere den klassiske musiks udefinerbare fagre nye verden.

Hør Daníel fortælle om sin musik.

Hør andre eksempler på Daníel Bjarnasons musik her:
Filmmusik. Trailer til Come to Harm (2011)


Teksten

Librettisten Kerstin Perski har skrevet libretto til mange operaer, nogle af dem også på Den Jyske Opera. Hun har arbejdet sammen med mange forskellige danske og udenlandske komponister.
Som dramaturg er hun vant til at skabe tekster, som skal bruges på teatret eller i opera, men hun har også udgivet romaner.

Kerstin siger selv, at opera for hende fremfor alt er drama. Og dramaet må være så følelsesladet, at de dramatiske figurer er nødt til at bryde ud i sang. Fx kan en dramatisk figur bære på store modsætninger, som allernemmest forklares i lyrik og musik. Modsætningerne bliver betydningsfulde undervejs i handlingen, påvirker handlingen, og figuren bliver selv påvirket af handlingen.

Kerstin Perski har skrevet Brødre på engelsk, så operaen senere kan opføres i andre lande end Danmark. 


Scenografien

Scenografien og scenografen Steffen Aarfing har hentet inspiration flere steder:
I oldtidens teater – men på en ’omvendt’ måde: Oldtidens teater foregik ofte på naturlige skråninger, så publikum kunne se scenen. I Steffen Aarfings scenografi er skråningen det, som de medvirkende kan træde op på, når de bliver tilskuere til den handling, der foregår på scenen – for vi er jo som mennesker alle af og til tilskuere til både andres og vores eget liv.

Scenografien er helt hvid og på sin egen måde hævet over alle de individuelle farveforskelle, som almindelige menneskers almindelige historier har. Den universelle, hvide farve understøtter, at vi ligesom i oldtidens tragedier i Brødre får serveret vores egne almindelige, småborgerlige problemer på en almen og universel måde, så store følelser som skæbne, skyld og had bliver vores alle sammens virkelighed. 

Samtidig har scenografien hentet inspiration i filmen Brødre, for ligesom Michael ikke kan slippe væk fra Afghanistan og senere ikke kan slippe væk fra sine barske selvbebrejdelser kan ingen slippe ud af scenerummet. Alle medvirkende er på scenen fra første til sidste tone i operaen.