del med andre

 

af Gøje Rostrup

Hele kostumekonceptet er bygget op omkring forholdet mellem farve og fravær af farve og det er i øvrigt også et væsentligt element i den rumlige del af scenografien. Hele hoffet - alle de personer, der repræsenterer det som vores Snehvide kæmper imod – er i gråtoner og stilen i tøjet er som i 50’erne. Hoffet ligner altså noget fra et sort/hvid fotografi fra dengang, der stadig var orden i kønsrollerne og kernefamilien, dengang piger var artige og problemer var noget man fejede ind under gulvtæpperne.

De sort/hvide hoffolk fremstår både ’unuancerede’ i deres verdensbillede og stivnede i deres form. Men derfor kan de jo godt være meget smukke alligevel og meget stilfulde på en køligt afdæmpet måde. Til Kongens bryllup med den nye Dronning, Snehvides stedmoder, er alle hofdamerne iført skønne store fejende kjoler, i gråtoner selvfølgelig, mændene er i galla og inspirationen til Brudens kjole er hentet i Grace Kellys smukke brudekjole. Med referencen til et sort/hvid-fotografi fra en tid, der både føles som meget lang tid siden og alligevel lidt tæt på, har vi fået en fornemmelse af et eventyrligt ’der var en gang’ – ikke så langt væk.

I kontrast til dette farveløse univers er Snehvides uregerlige ego, hendes minder om sin mor – og ikke mindst ’de 7 små dværge’.  

Gøje Rostrup har skabt scenografi og kostumer til Snehvides Spejl. Hun er uddannet beklædningsformgiver fra Skolen for brugskunst og arbejdede efter endt uddannelse nogle år i Hollywood. Hun debuterede herefter som kostumedesigner i Danmark i 1991 på forestillingen West Side Story på Den Jyske Opera og har her også designet kostumer til De lystige koner i Windsor (’94). Senest har hun skabt kostumerne til Don Juan (’10) på Valdemars Slot sammen med Anne Barslev og scenografien til Four Note Opera (’08) og Kongen af Himmelby (’09) af Niels Marthinsen på Den Fynske Opera.

Den Jyske Opera
Musikhuset Aarhus
Skovgaardsgade 2C
8000 Aarhus C
Tlf. 89 40 91 10
info(at)jyske-opera.dk

følg os