del med andre

 

Den lille forelskede kvinde i Puccinis operaer

Puccini ønskede at skabe operaer, der var virkelighedstro og vedkommende, at skildre personer, hvis sorger og glæder publikum kunne identificere sig med: Fra fattige bohemers liv i Paris i La Bohème over skildringen af det benhårde guldgravermiljø i Pigen fra Vesten til de barske konsekvenser af et kulturmøde mellem øst og vest i Madama Butterfly.

Puccini sætter i Manon Lescaut for første gang den lille forelskede kvinde på scenen. Den elskende og lidende unge kvinde Manon, hvis splittelse mellem materialisme og følelser fører til en ulykkelig skæbne: deportation, isolation, ensomhed og død. Temaerne er vedkommende også i dag; spørgsmålet om ægte kærlighed eller grænseløs beundring, narcissisme og grådighed, der kommer i vejen for ægte kærlighed og konflikten mellem kontrol og passion.

Ligesom flere andre af Puccinis største værker er Manon Lescaut en intens og følelsesladet fortælling med en kvinde i centrum. Som Tosca, Mimi (La Bohème) og Cio-Cio San (Madama Butterfly) kæmper Manon for lykken og kærligheden og for ufortrødent at tage sit liv og sin skæbne i egne hænder. Som for de fleste af hendes medsøstre får mødet med skæbnen desværre tragiske følger. Manon dør i Louisianas ørken i armene på sin elsker.

Elskeren Des Grieux danner forbillede for den besatte elsker i opera, f.eks. Bizets Don José (Carmen), mens Manon med sin skønhed, sensualitet og mangel på realisme danner forbillede for figurer som Carmen.

Teksten til Manon Lescaut

Manon Lescaut er baseret på A. Prévosts roman, som udkom i 1731; Prévosts skandaløse kærlighedshistorie om to unge på 15 og 17 år, som trodser samfundet og lever efter deres egne hjerter, blev forbudt straks ved udgivelsen – og blev meget populær. Teksten var allerede med stor succes blevet brugt af Massenet til operaen Manon (1884), og Puccinis forlægger Giulio Ricordi frarådede ham at skrive en opera over samme historie. Puccini elskede de små fortabte heltinder og kunne, selvom hun allerede var hovedperson i en anden opera, heller ikke modstå Manon: ”Manon er en heltinde, jeg tror på, og derfor kan hun heller ikke undgå at vinde publikums hjerter. Hvorfor skulle der dog ikke være to operaer om hende? En kvinde som Manon kan have mere end én elsker” (fra bogen Puccini af Giuseppe Adami).

Teksten blev skrevet i samarbejde med ikke færre end 4-5 forskellige tekstforfattere, men ingen af dem blev krediteret ved udgivelsen. Puccini viste her en ny side af sig selv, da han selv ville holde hånd i hanke med skabelsen af librettoen. Dramatikeren Giuseppe Giacosa færdiggjorde sammen med Luigi Illica librettoen fra Marco Praga bistået af forlæggeren Giulio Ricordi.

Forfatterparret Luigi Illica og Giuseppe Giacosa og forlæggeren Giulio Ricordi arbejdede i øvrigt sammen med Puccini om hans næste 3 operaer: La Bohème, Tosca og Madama Butterfly.

Første gang på Den Jyske Opera og første gang på turné i Danmark

Manon Lescaut
blev opført første gang den 1. februar 1893 på Teatro Regio i Torino og blev hans første store succes. Puccini var pludselig, også udenlands, etableret som en velhavende, succesfuld komponist.

Den Jyske Opera opfører Manon Lescaut for første gang, og det er også første gang, at Manon Lescaut sendes på turné rundt i hele Danmark.

Puccini skal have udtalt:

”Manon er en heltinde, jeg tror på, og derfor kan hun heller ikke undgå at vinde publikums hjerter. Hvorfor skulle der dog ikke være to operaer om hende? En kvinde som Manon kan have mere end én elsker”

(fra bogen Puccini af Giuseppe Adami).

Den Jyske Opera
Musikhuset Aarhus
Skovgaardsgade 2C
8000 Aarhus C
Tlf. 89 40 91 10
info(at)jyske-opera.dk

følg os