del med andre

 

Det litterære forlæg for Die tote Stadt er Georges Rodenbachs gådefulde fortælling og symbolske mesterværk Bruges-la-morte fra 1892 (på dansk ”Brügge-den-Døde”), som Rodenbach også omformede til teaterstykket Le mirage (1897). Korngold og hans far, Julius Korngold, skrev librettoen under pseudonymet Paul Schott (Paul efter hovedpersonen og Schott efter deres forlægger). De ønskede sandsynligvis at undgå kritik af Julius Korngold, der var kendt som magtfuld musikkritiker på Wiens Neue freie Presse og som åbent havde promoveret sin søn. Operaen havde dobbeltpremiere i både Hamborg og Köln 4. december 1920 og fik indenfor det første år premiere otte forskellige steder, bl.a. på The Metropolitan Opera i New York 1921. Puccini hørte operaen og skal have udtalt, at ”her var håb for tysk musikteater”.  

Die tote Stadt blev stort set ikke opført frem til 1970’erne, hvor Korngold fik en renæssance gennem nyindspilninger af lydsiden til de film fra Hollywoods guldalder, som Korngold havde komponeret musik til. Die tote Stadt blev indspillet på plade i 1975, og i 1980’erne blev samtlige Korngolds orkesterværker indspillet. To arier fra operaen har dog også i den mellemliggende periode jævnligt været koncertopført: Mariettas lied fra åbningsakten ”Glück, das mir verblieb” og Pjerrots dansesang ”Mein Sehnen, mein Wähnen” fra anden akt.

Den Jyske Opera
Musikhuset Aarhus
Skovgaardsgade 2C
8000 Aarhus C
Tlf. 89 40 91 10
info(at)jyske-opera.dk

følg os