del med andre

 

Den østrigsk-amerikanske komponist Erich Wolfgang Korngold (1897-1957) var et musikalsk vidunderbarn og spillede tidligt sine værker for Gustav Mahler, som sendte ham til en dygtig komponistlærer. Korngold skrev adskillige balletter, klaverkoncerter og orkesterværker, inden han kun 22 år gammel skrev sin 3. opera, Die tote Stadt.  

Korngold er ikke en moderne komponist, men partituret til Die tote Stadt indeholder alt det, man ville kalde nyt i tiden efter 1. Verdenskrig. Værket er en blanding af uafhængige ideer og lån fra andre komponister, f.eks. citater fra Wagner såvel som lån af Wagners brug af ledemotiver som idé, Strauss’ store orkester med en bred klang, Puccinis fornemmelse for fantastiske melodier og ’tale-sang’ som hos Arnold Schönberg.  

Korngold er inspireret af tysk symbolisme og Freuds teorier om drømmetydning (”Traumdeutung” fra 1899). ’Den døde by’ er et psykologisk rum i vores drømmes ingenmandsland og Die tote Stadt bringer os på en eksistentiel rutschetur gennem den menneskelige psyke.  

Die tote Stadt blev med baggrund i Korngolds jødiske afstamning forbudt af nazisterne og Korngold emigrerede i 1934 til USA. Korngold fik her succes med sin storladne musik som filmmusikkomponist for både Paramount og Warner Bros.-studierne i Hollywood. Han var med til at udvikle filmmusikken som genre i årene efter tonefilmens indtog på det store lærred og fik sin første af to Oscars for filmen Anthony Adverse (1936). Særligt hans musik til Errol Flynn-filmene Captain Blood (1935) og The Adventures of Robin Hood (1938) – for hvilken han fik den anden Oscar – betragtes i dag som skelsættende. Samtidig havde Korngold problemer med at bibeholde sin anerkendelse som komponist af opera og orkesterværker, og en rejse tilbage til Wien i 1949 var ikke nogen succes. Publikum foretrak ”moderne” komponister som Stravinsky og Schönberg eller den nye jazz frem for Korngolds raffinerede musik, der mere hørte til den verden, der forsvandt med 1. Verdenskrig. Korngold blev amerikansk statsborger og boede i USA, til han døde som 60-årig.

"Komponieren – nicht baden!«. Råbet nåede fra faderens vindue helt ned til søen, hvor den lille Erich stod og dyppede tæerne i det indbydende vand. Lige indtil faderens råb. Han skulle komponere – ikke bade. Erich med mellemnavnet Wolfgang var vidunderbarn, og det blev han ..."

Artikel fra Magasinet Klassisk nr. 17
"Drømmenes dyb"
>> Læs mere

Den Jyske Opera
Musikhuset Aarhus
Skovgaardsgade 2C
8000 Aarhus C
Tlf. 89 40 91 10
info(at)jyske-opera.dk

følg os