del med andre

 

"If you play it funny, it can still be serious. If you play it serious, it will not be funny." Christopher Cowell

Instruktøren, engelske Christopher Cowell, fortæller, at han er inspireret af bl.a. Tom & Jerry og Gøg & Gokke i arbejdet med at sætte Barberen i Sevilla op. "Det skal være kropsligt, visuelt, i højt tempo og fyldt med humor".

Hans fokus i Barberen i Sevilla lægger sig naturligt op af commedia dell’arte-traditionen, hvor den fysiske og kropslige side af opsætningen er vigtig. "Dette står i modsætning til f.eks. den engelske form for humor, som ofte er baseret på sproglige detaljer". Barberen i Sevilla synges på italiensk, men teksten er relativ kort og repeteres ofte: "Teksten er en slags riff, som komedien kan løsrive sig fra eller lægge sig henover", så publikum kan derfor hurtigt opfatte teksten og i stedet koncentrere sig om den smukke bel canto sang og komedien. Timingen er vigtig i en komedie, og den er der sørget for fra Rossinis hånd, siger Christopher Cowell: "God timing er bygget ind i partituret". På spørgsmålet om, hvad der så gør en god komiker svarer Christopher Cowell prompte: "Uventet timing".

Forestillingen bygges op af de tre elementer musikken, dramaet og komedien. Vægtningen skifter i løbet af forestillingen. Når Grev Almaviva synger nogle af sine smukke ballader og arier, træder komedien for en stund i baggrunden. "Alle gode komedier skal have en snert af alvor og eftertænksomhed. Rossini er en stor sentimentalist, når det er påkrævet." Også alvoren/ dramaet skal der være plads til. Alvoren er medvirkende til at forløse dramaet og gøre historien troværdig: "Du skal tro på, at Rosina er bange, ellers er der ikke nogen forløsning, når hun slipper fri."

Christopher Cowell glæder sig til at instruere en helt ny Barber: "Jeg lægger vægt på karaktertegninger, der er sjove og gode for plottet. Og operasangere i dag er utroligt gode til at suge til sig i instruktionen og udvikle en hel karakter ud fra deres rolle. De gode stemmer kombineres med en tempo- og humorfyldt handlingsgang."

Christopher Cowell, som i Danmark især er blevet kendt for sine humoristiske opsætninger, slutter med sin opskrift på en både sjov og vedkommende opsætning: "If you play it funny, it can still be serious. If you play it serious, it will not be funny."

Den Jyske Opera
Musikhuset Aarhus
Skovgaardsgade 2C
8000 Aarhus C
Tlf. 89 40 91 10
info(at)jyske-opera.dk

følg os