del med andre

 

Mytologisk og stærkt dramatisk fortælling med musik af mesteren Mozart

Idomeneo, Kongen af Kreta er en voldsom historie om forbudt kærlighed, krig og nådesløse dilemmaer og om kamp på liv og død. Havets kræfter, skæbne og magt og konflikten mellem det menneskelige og guddommelige er centrale temaer i denne opera, som kan opleves for første gang på Den Jyske Opera.

Musikken
Mozarts musik nåede nye højder i dette æstetiske mesterværk fyldt med smukke arier, stemningsfulde kor og en mytologisk og stærkt dramatisk fortælling. Operaen havde premiere i 1781 få dage før Mozarts 25 års fødselsdag, men sin unge alder til trods skabte Mozart et mesterværk. Idomeneo, Kongen af Kreta bryder med tidens operakonventioner og er startskud til Mozarts store produktion af geniale operaer. Mozarts enke Constanze Weber skal have fortalt, at Mozart ofte talte om Idomeneo som sit vigtigste værk og om dets tilblivelse som sin lykkeligste tid.

Krig og kærlighed – det indre drama
Da Giambattista Varesco fik bestillingen på en libretto til Idomeneo, stod han med en bunden opgave. Han skulle gå ud fra de klassiske myter om kong Idomeneus, der drager ud for at redde den skønne Helena, men han skulle følge oplysningstidens normer og fjerne guder og ”ufornuftige” hændelser fra teksten. Mozart lader derfor musikken drive handlingen, således at både guder, uhyrer og dramatiske følelser som Idomeneos sjælelige uvejr, Idamantes voksende fortvivlelse, Ilias modning fra indsigt til handling og Elektras raseri kommer til udtryk i musikken.

”Alle personerne er pisket af deres følelser og finder sig ikke i deres skæbne. Det er ikke en intellektuel opera, det er et sjæledrama, hvor personerne jamrer, klager og bliver rasende på guderne, når de lægger forhindringer i vejen for menneskenes lykke. Handlingen synes måske at gå i stå, men dramaet fortsætter i musikken”, siger instruktør Klaus Hoffmeyer.

”Man kan sige, at operaen handler om krig og kærlighed og om hvordan kærligheden overlever en krig”, siger instruktør Klaus Hoffmeyer og fortsætter, ”emnet er stadig aktuelt i dag. Krigen mod Troja er slut, men de implicerede er stærkt påvirket af krigens rædsler; flygtninge, krigsfanger og soldater er mærket på livet. Kærligheden sejrer dog, og jeg tror, at Mozart ville vise, at det er vigtigere, hvad der foregår i hjertet end på krigsskuepladsen”.

Dansk teaters grand old man
Klaus Hoffmeyer har i over 40 år markeret sig som en af sin periodes betydeligste instruktører. Han har ofte søgt uden for standardrepertoiret og engageret sig i teatrets mere irrationelle og passionerede sider. Han har i længere perioder været tilknyttet Odense, Aalborg, Det Kongelige Teater og TV teatret og var desuden skuespilchef på Det Kongelige Teater 1996-2004. En af de mest markante opgaver har været arbejdet med den samlede Nibelungens Ring i flere omgange på Den Jyske Opera foruden operaer af Karl Aage Rasmussen samme sted. Han har modtaget en række priser, bl.a. Statens Kunstfonds Livsvarige Ydelse.

Scenograf, lysdesigner og videodesigner
Birgitte Mellentin har skabt scenografien, og Jesper Kongshaug har designet lyset. Begge har arbejdet sammen med Klaus Hoffmeyer i en årrække, bl.a. på Lucia di Lammermoor på Det Kongelige Teater. Signe Krogh har lavet videodesign til Idomeneo, Kongen af Kreta og har erfaring fra en lang række produktioner, senest Det gyldne kompas 2 på Århus Teater.

Ung svensk dirigent
Den unge svenske dirigent og violinist Tobias Ringborg vandt i 2000 ”De svenska orkestrarnas dirigenttävling” i Helsingborg og har siden samarbejdet med stort set alle svenske orkestre og med English Chamber Orchestra i London og har været fast tilknyttet Kungliga Operan, NorrlandsOperan, Värmlands-operan og Den Norske Opera, ofte i dobbeltrollen som violinsolist og dirigent. I 2007 dirigerede han bl.a. Puccinis La Fanciulla del West på Malmö Opera, og på Den Jyske Opera debuterede han i 2008 med den musikalske ledelse af Gounods Faust.

Inspirerende aften med skandinaviske sangere
I Idomeneo, Kongen af Kreta præsenterer Den Jyske Opera et fremragende sangerhold med nogle af Skandinaviens bedste yngre sangere med Klara Ek, Ingela Brimberg, Janne Berglund og Niels Jørgen Riis i spidsen. Den Jyske Opera byder desuden på et genhør med David Danholt og Elsebeth Dreisig, som senest høstede stor succes sammen i La Traviata og Elskovsdrikken og Andrea Pellegrini og Signe Asmussen i Figaros Bryllup samt erfarne Ole Hedegaard.

 

Info

Opera i 3 akter
Uropførelse Residenztheater i München 29. januar 1781
Varighed ca. 3 timer inkl. pause
Pause efter ca. 1 time og 35 minutter
Opføres på italiensk med danske overtekster

Komponist

Wolfgang Amadeus Mozart

Librettist

Giambattista Varesco

Dirigent

Tobias Ringborg

Instruktør

Klaus Hoffmeyer

Scenograf

Birgitte Mellentin

Lysdesigner

Videodesigner

Arbace / ypperstepræst

Ole Hedegaard

Den Jyske Opera
Musikhuset Aarhus
Skovgaardsgade 2C
8000 Aarhus C
Tlf. 89 40 91 10
info(at)jyske-opera.dk

følg os